Vin eller inte?

För någon dag sen kunde man läsa i en av de stora kvällstidningarna att livmedelsverket har ändrat sina rekominationer angående alkohol och ammande kvinnor. Jag orkade inte kommentera det då. Men igår kunde jag läsa i nätbilagan av Falukuriren detsamma samt att de hade frågan en barnmorska vad hon tyckte. Det positivia var att i FK så vinklades det hela att det är dumt att rekomendera alkohol till ammande. Det hela handlar om ett-två glas en-två gånger i veckan. Det är inte farligt för barnen men det är heller inte bra. Nackdelen är att barnen sover sämre och äter inte lika bra. Hur kan man då säga att ammande kvinnor kan dricka alkohol. Nej, okej det kanske inte är direkt farligt, men hallå? Det är inte bra, och kommer aldrig någonsin vara bra. Varken för barnet eller mamman, eller mänskligheten överhuvudtaget.

På FK kan man tycka till om artikeln och det har jag gjort. Hittills har de flesta inlägg varit åt rätt håll. Att livsmedelsverket gjort en tabbe. De flesta rasar mot att använda alkohol under graviditet och amning. Det ger mig hopp för mänskligheten ändå. Det finns några tappra själar där ute som inser det viktiga att vara nykter då både mamman och barnet är i en känslig period.

Jag har också tyckt till... jag skrev följande:
Vin eller inte!? Det handlar inte om att detaljstyra människor. Det handlar om att rekomendera. Att rekomendera är att tipsa på hur saker och ting ska göras, men hur det sedan görs är upp till den enskilda människan. Det behöver inte handla om gravida/ammande och alkohol, den kan gälla vilken sak som helst, men när det är just alkohol med i bilden så är det katastrof.
Det ska skötas individuellt och ingen ska komma och lägga sig i, inte ens rekomationer ska finnas. Men det där tänket är farligt. För alkoholen måste göras synlig, det är inte var och ens ensak när människor, framför allt barn och ungdomar far illa av föräldrar som dricker. Då är det bra med rekomationer. Och är det föräldrar som undrar hur mycket de kan dricka är det bra att det finns riktlinjer.

Som riktlinjer annars så tar man dem med en nypa salt, är riktlinjen 5 glas, så kanske man tar 6-7 men inte fler. Är riktlinjen 2 glas så kanske man tar 3-4. Och är riktlinjen 0 glas så kanske man tar 1-2.
Och som Runnberg skriver i sin blogg och som även jag skrev i min blogg för någon veckan sedan (pensaranna.blogg.se inlägg: 22 & 24 februari) så handlar det om några månader upp till få år i ens liv.

Kan man inte undvara alkholen då för barnets bästa så ska man nog fundera på vilken ställning man har till alkohol. Nej, även om livsmedelsverket blivit påverkade av liberaliserter och ändrat sina rekomationer så tänker jag vara nykter under graviditeten, amningen och barnens uppväxt. För mig är barnen det viktiga i samhället och då ska jag ge dem det bästa av mig jag kan.

Kommentarer
Postat av: Chissra

jag tycker att varken tobak eller alkohokl är okej när man är gravid eller när man ammar. Man har en annan person som man ska tänka på och ta hand om.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback