Tal till min bror!

Så här i bröllopstider så kommer jag på att jag lovade talet till min bror. Tror i alla fall att jag lovade det. Här kommer det i alla fall för er som vill läsa det.

Kära brudpar ? ärade gäster!

Min bror! Min underbara, omtänksamma, övertygande och söta bror! För ungefär 8 månader sedan berättade mamma att du hade träffat en tjej på din semesterresa i Brasilien. För lite mer än en vecka sedan berättade mamma att du ska gifta sig. Mamma berättade det, inte du. Så lite feg är du nog som inte berättade nyheten själv. Men vad har man mammor till om inte göra grovjobbet åt en?

Och inte ville jag först tro henne heller när hon berättade att du skulle gifta sig. Jag trodde aldrig att jag skulle få uppleva den dagen. Inte trodde jag att du skulle gifta dig och framförallt inte före mig. Att jag har varit din lillasyster har inte alltid var så självklart och jag har ofta, trots att jag är 3 år yngre, känt mig lastgammal i jämförelse med dig. Att du nu har tagit det stora klivet vidare in i ett äktenskap har du kommit en liten bit närmare mig i mognad, även om det inte är den skillnad som det ska vara så har du reducerat glappet en liten bit. För att komma ikapp måste du nog göra mig till faster innan jag blir mamma. Och ärligt talat så skulle jag inte bli särskilt förvånad om så skulle ske!

Att du är världens omtänksammaste och snällaste bror kan nog flera med mig intyga. Kommer du ihåg när vi gick i samma skola och någon var dum mot mig så gick jag alltid och hämtade dig och du kom och räddade mig. Och kommer du ihåg när vi var små och skulle på semester? Du var så omtänksam som tänkte på min säkerhet i bilen och övertalade mig alltid att sitta där det passade dig och vår kusin Daniel, som brukade vara med. När ni ville sitta bredvid varandra så sa du till mig att det bästa stället att sitta i baksätet var bakom framsätet, för då skulle jag inte flyga ur bilen om vi krockade. Och när både du och Daniel ville sitta vid fönstret så sa du till mig att det bästa stället att sitta i baksätet var i mitten, för då skulle jag inte mosas mot framsätet om vi krockade. Och eftersom du är så omtänksam, är jag övertygad om att du kommer att bli en god make och blivande pappa.

Jag skulle vilja säga att du är världens sötaste och raraste bror, men det får jag nog inte för jag har hört att killar hellre vill kallas för snygga. Visst så har du något i ditt utseende som är bra, det måste jag erkänna, för vi är trots allt syskon och har en del gemensamma gener, så det är ju inte konstigt att V föll för dig.

Av det lilla jag träffat Viviane så verkar hon vara en underbar människa och jag ser verkligen fram emot att ha henne i familjen. Så du har gjort ett bra val och jag tror att ni kommer att passa jättebra ihop. Det märks att ni är kära och jag är väldigt glad för eran skull. Kärlek är en symbol för evigheten. Den tar bort all uppfattning om tid, förstör alla minnen av början och all rädsla för slutet.

Till sist så vill jag säga en sak till V: Boa vinda a nossa família (Välkommen till familjen)!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback