Dyrt med saffran!

Ja, men det visste väl alla redan, eller hur? Men ni vet inte hur dyrt det är i Norge. Här är det åt *£$?#¤% för dyrt. Hur mycket kan 0.5gram kosta hemma? 10kronor, kanske lite mer då, låt oss säga 15kr. Här kostar det multum.
Först så får jag springa omkring och leta efter det. Först apoteket, för det har jag hört att det bara finns där. Men nej då, det är en sesongvara så det måste beställas. De tipsade om de lite större finare matbutikerna.

Gick och frågade i de matbutiker som fanns här, på vinst eller förlust. Men nej då. Men sen hade jag en så snäll sambo så vi åkte in till Lilleström på kvällen och kollade en av de finare butikerna där. Går till kassan som jag är van vid, dumma svensk. Men nejdå...det finns vid kryddhyllorna. Hmm....det var den kötiden det.
Får gå tillbaka och har inte en aning om vad jag letar efter. Jo, saffran förstås, men hur ser förpackningen ut. Leter först efter påsarna, men igen, dumma svensk. Sen så kollade jag alfabetsordingen och hittar saffran på burk. Ja, burken är lika stor som en vanlig kryddburk men det innehåller en mindre röd liten ask. Onödigt till tusen. Men jaja, det är väl bara att ta det som det är. Tog två stycken, glömde kolla receptet men två påsar räcker åtminstone till en halv sats, och två burkar borde göra det med.

Där misstog jag mig skarpt. En sådan där kryddburk kostade ca 20,50öre, norska kronor. Översatt till Svenska blir det... 24.71kr. Hur mycket var det då? Jo....250mg, alltså 0,25gram. Hälften av vad man får i Sverige och dubbelt så dyrt. Så vad jag köpte för nästan 50kr var vad man får i Svergie för mellan 10-20kr. Och jag skulle behövt 2gram....så antingen får jag baka mindre eller så får jag vänta med att baka tills jag varit i Sverige. Suck!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback