Hemma än en gång

Så har man kommit sig hem ännu en gång. Vet inte hur många gånger vi varit på resandes fot detta år, och inte lär det bli den sista heller. Och vilken helg det har varit. Ojojoj... en helt underbar helg. Bästa helgen på detta året!

I fredags så åkte vi till Dalarna, först så levererades två dagsfärska kneip till vår vän på Saxenborg, sen så besöktes Kupolen med ett par goda vänner, sen hem till en av dem och hälsade på minstingen. Efter det åter till Kupolen och köpa leggins och vidare till Falun för matintag. Blev åter en gång Köpmanskrogen men en annorlunda pizza denna gång. Väl behövligt kanske, mätt efter halva men men... Sen lämnade vi vår liftare och åkte till pappa och överlämnade födelsedagspresenterna till lillebror, han fick öppna dem lite för tidigt men vaddå... det får gå! Han blev glad över käderna och Hälge-spelet. Bent satt och fixade saker på datorn och efter mycket tjatande så kom vi iväg till Svärdsjö och fick äntligen frid att lägga oss för att sova.

Så kom LÖRDAGEN!
Klev upp vid nio i hopp om att tiden skulle räcka till. Duschade, åt frukost, strök Bents kläder, på med sina egna och klockan blev kvart i tolv... 15 minuter till avfärd och håret är på enda och ingen smink på. Det blev att ordna håret i en lagom snygg och snabb frisyr och skita i sminket. Maskaran kliar ju ändå efter några timmar så tänkte vänta med det tills kvällen. I bilen och iväg till Falun för att inhandla present till brudparet från mormor och morfar. Sen hämta mammas vännina och köra hem henne och sen ner till stan igen. Tiden räckte precis till.
Men vi fick vänta ändå, och tur var väl det för några av gänget kom lite senare än avtalat. Knäppa kort och så in i Rådhuset. Vigselakten tog kanske inte så lång stund, lika lång stund tog all fotografering som skulle göras hit och dit. Ute igen, mer bilder som skulle tas. Allt som allt tog det väl säkert 50 minuter.
Iväg till Svärdsjö för att fira mormor och morfars diamantbröllop. Rökt lax och tårta till efterrätt. Jag och Bent han med 40 minuters sömn innan vi skulle fara in till stan igen för att fira brudparet.
Himla fint var det i Rådhuskällaren där jag intog en Gjutjärnsbiff och till efterrätt vaniljhonungsglass med havtornsmarmelad och basilikasirap med chockladstång. Det ni! Och till det två flaskor 7-up! Inte illa alls!
Var där i nästan tre timmar. Höll mitt tal till min bror. Mitt första tal någonsin tror jag. Men inte det sista. Det blev kanska bra, fast jag var hur nervös som helst. Så nervös har jag aldrig varit någon gång tror jag. Men talet var bra och jag tror min bror gillade det. Han fick texten efteråt så han kunde översätta till bruden om de ville. Och vad det fotograferades. Har aldrig sett så många kort tagit någon gång i mitt liv tror jag. Och eftersom vi satt i ett valv så lystes hela rummet upp av varenda liten blixt. 230 kort tog sammanlagt under dagen med min och Bents kamera, och då var det lite grann från Svärdsjö också förståss, men ändå! Massa kort blev det. Ska väl rensa bort de dåliga någon dag men de blev väl inte så många tror jag.
Efteråt åkte jag och Bent och brudparet upp till hoppbackarna för att se ut över Falun men det var så tjock dimma så man knappt såg hoppbackarna ens. Sen körde vi bror min och bruden till hotellet sen vidare till en besinmack. Första tanken slutade att fungera efter 11kr den andra fungerade inte alls. Så vidare till nästa som det gick på första försöket. Tjohoo!
Sen iväg till sängen. Somnade inte på en gång men skönt var det att äntligen slappna av och få av sig festkläderna.

Söndagen var det att packa, städa, äta frukost och komma sig iväg till Rättvisk marknad. Väl i Falun så var det handla Gustavskorv, hämta Hans och till mamma och säga hej och få en berlock och en timme senare än planerat kom vi iväg till Rättvik. Äntligen där fick jag mig en sockervadd som var tusen år sedan jag åt. Sen blev det ett par mjukisbyxor och så langos. Mums! Tre smörknivar blev det och ett gäng korvar till Bent. Hemmåt blev över Mora och Kongsvinger. En bra helg som sagt! Bilder kommer någon annan dag i ett ytterligare ett bildligt inlägg!
Ha det så gott!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback