Upprörande

Sitter och läser på Aftonbladet och det är mycket som upprör mig. Fast det är det väl alltid, mer eller mindre. Jag brukar bara läsa rubrikerna på allt och sen läsa lite mera ingående på vissa saker.
Idag så blev det mera om mordet på en förskollärare, där tre stycken friades för mordet för att åklagaren sa att hon dog av drunkning och inte av yxslagen som tydligen var fallet. MEN HALLÅ! Spelar det någon roll hur hon dog? Att de mördade henne är klart men inte av vad hon dog av. Hur dumt får det svenska rättsväsendet vara egentligen? Fattar det inte, men fängelsestraff fick de i alla fall. Men de skulle även varit för mord.

Nästa som upprörde mig handlade om julskinkan. Kanske ingenting jämfört med allt det andra, men det är det på sitt sätt. Varför göra om något som redan är bra. Tillsätt vatten som försvagar smaken, för att senare tillsätta smakförstärkare. Nu måste man läsa innehållsförteckningen. Nog ser jag efter när jag köper julskinkan, hur mycket fett det är och hur mjuk den verkar. För jag har köpt nitlotter. Men att de gjorde så där hade jag ingen aning om, men nu förstår man varför skinkorna smakar som de gör. Är uppväxt med hemkött så måste väl försöka få ta på äkta kött direkt från slaktaren. Men det får bli när man får en större frys.

Och sist men inte minst läser jag om en bebis som fått massor av ben brytna i kroppen, däribland skallbenet. Hur kan man vara så grym mot ett litet barn. Hur kan man ens komma på tanken att skada något så oskyldigt. Men det är sjuka föräldrar som gör sådant och de behöver vård och skola om hur man tar hand om barn. När min lillebror föddes så delade han rum med en bebisflicka vars mor skakade henne för att hon skulle var tyst. Sen lämnade modern henne på skötbordet för att sitta och prata i telefon i säkert en timme. Har ingen aning om vad som hände sedan. Undrar ibland hur det är med den lilla flickan. Om hon har det bättre och om hur det är med hennes föräldrar.

Upprörande är det! Och det är därför jag inte klarar av att se på nyheterna på TV. Via tidningar så kan man välja och läsa det man vill och bläddra vidare om man vill. Det kan man inte med teven. Där får man minsann ta det man får. Fast här i Norge så är nyheterna än så länge inte så värst deprimerande. Men jag kollar inte så ofta heller.

Till jul önskar jag mig en bättre värld!

Kommentarer
Postat av: Pappa Brun

En större frys behövs inte för att beställa en julskinka från en liten ekologisk gård någonstans. Eller välja ett bättre alterniv än coops egna när man är och handlar. Det kostar bara några spänn mer, men det kan det kanske vara värt.. En stor frysbox blir dyrare, både för dig och miljön antagligen..

Postat av: Bloggägaren

Ja, inte köper jag det billigaste julskinkorna. Och jag har köpt flera goda, men nog har det slinkit in någon nitlott ibland, det kan inte förnekas. Och ska jag beställa kött från en bonde så vill jag gärna lite mer än bara skinka. Och då behövs det ett större frys, för nu har vi bara 2½ fack. Och det räcker knappt till veckohandeln.

2007-12-03 @ 14:24:32

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback