Farsdag i juletider!

Är det inte förfärligt att det är så snart. Att tiden gått så oerhört fort? Och framför allt... hur kan det vara juletider allaredan? Det är en gåta för mig som är obesvar. Eller ja...nästan! Men julsaker har det funnits någon vecka nu, är det inte lite för tidigt för sådant? Jag tycker det ska vara som förr när första juldagen eller vad man ska kalla det är skyltsöndagen. Innan dess borde det vara bannlyst med julsaker i butikerna. Men de vill väl sälja mycket antar jag och får väl mera sålt så här. Men fel är det!

På söndag är det farsdag. Både här och där hemma i Sverige. Morsdag firas på skilda dagar och till och med månader. Men farsdag är densamma. Den firas andra söndagen i november och har liksom morsdag sitt ursprung i 1910-talets USA. Initiativet kom från Mrs. Sondra B. Dodd som ville hedra sin far för att han ensam fostrat sju barn efter att deras mor dött i barnsäng och den första farsdag firandet skedde den 19 juni 1910.
Till Sverige kom traditionen 1931 och dagen firades i juni även i Norden för att senare flyttas fram till november för att det skulle vara bättre i förhållande till morsdag.

Många anser att dessa dagar är handelsmännens påfund men så är inte fallet. Även om de utnyttjar dagarnas köpkraft. Se alla dessa farsdags-kort, massor med choklad och annat ståhej.
Hur ska man fira far egentligen? För vad gör han för skillnad på farsdag och andra dagar? Ingenting skulle jag tro, men jag tycker det är bra att det finns en dag för att hedra våra föräldrar, även om det är synd att det skulle behöva just en sådan dag.

Man borde ju kunna uppmärksamma våra föräldrar när som helst. Jag som befinner mig ett antal mil ifrån min pappa har skickat honom ett fint kort med lite innehåll i. Förr om åren har jag besökt honom och gett honom årets upplaga av Guinness Rekordbok, med undantaget förra året. Hädanefter så blir det väl kort skulle jag tro. Lite svårt att skicka presenter så där. Han kan få något extra till julen, precis som mamma. Just för att de är mina föräldrar.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback