Inlägg 40

"The Muffin Man"

Ja, så kallades min kära av sina kamrater i Umeå. Varför? Ja, kan ni inte gissa det? Han åt massor av muffins. Igår så gjorde jag muffins till efterrätt. Och gissa vad han säger senare på kvällen när vi tar nästa omgång muffin? Det är den godast muffin han någonsin har ätit. Det ni!
Vill ni ha receptet? Jodå, varsegod, här kommer det med lite kommentarer.

Jordgubbsmuffin
12port

Bakformar: vanlig storlek (jag hade 10st större formar istället).
Ugn: 175*C

200g smör
2½ dl strösocker
3 ägg
4 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
1 tsk vaniljsocker (ska egentligen vara bara ½ tsk)
½ dl vispgrädde (när man inte har vispgrädde så dög matlagningsgrädde)
Jordgubbar

Rör smör och socker poröst, tillsätt äggen ett i taget. (smöret ska icke vara smält, känns kanske konstigt till en början men slutresultatet blir bra)
Blanda de torra ingredienserna och rör ner dem i smeten. Tillsätt grädden och eventuellt citronskal.(Jag hade inte citronskal och bra blev det ändå). Skölj och rensa jordgubbarna, skär gärna dem i bitar. Smörj formarna om ni använder muffinform. Engångsformar behövs inte smörjas. Fyll formarna till 2/3 med smet. Fördela jordgubbarna i formarna, tryck ner dem lätt. Grädda mitt i ugnen i 15-20 minuter eller tills de fått fin färg och känns klara med provnål.(eftersom jag hade lite större formar lät jag dem stå inne lite längre) Låt dem svalna helt.

Testa testa testa testa! Ni missar något om ni inte testar!

Ja... det var det det. Nu ska jag nog ta en muffin. Det ska bli gottigottgott!



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback