Hemkommen! (78)

En och en halv veckas semester! Himla skönt har det varit och det hinner bli två hela veckor innan jag börjar jobba igen. Det har varit underbara dagar hittills. Först Gotland och bröllop och sen besök hemma i Dalarna och sista helgen tillbringades uppe i stugan i norska fjällen.



Gotland
Var helt underbart. Fredagen tillbringades att besöka Visby innerstad och köpa in ett par badshorts till Bent. Ni ser dem på bilden. Efter det så åkte vi till Sofies sommarstuga och åt mat tillsammans med hennes och Jörgens familjer och vänner. Efter lite mera samkväm åkte jag och Bent till stranden och la oss för att vila lite grann. Vi sov i två timmar. Det var himla skönt. Rekomenderar det varmt till andra!
Lördagen var bara sova ut, upp och göra irdning oss för bröllopet. Och det var himla vackert. Sofie var underbart fin och själva kyrkodelen var så bra. Fint väder var det hela kvällen, kanske inte sol men uppehåll. Middagen var bra och god och kvällsunderhållningen var absolut inget att klaga på. Hela bröllopet var fint och det tror jag nog de flesta med vett i skallen håller med om.
Söndagen sov vi så gott som halva dagen. Åkte sen till Roma klosterruin som inte alls var som jag trodde att det skulle vara och sen åkte vi hem och vilade lite innan vi åkte till innerstaden och åt mat och tog en promenad.
Måndagen skulle vi och Jörgen och Sofie åka till Boda Borg och senare ha presentvisning och äta lite mat. Men Boda Borg var fullt så vi åkte till Krysmyntagården istället efter att vi har käkat nachotallrik. Det var gott och trevligt, sen efter kryddoft och saknad av glass åkte vi till hamnen igen och gick på Sveriges största glassbar. 100 olika sorters glass att välja på. Hade varit där kvällen innan med och denna gång valde jag andra smaker. Sen var det presentvisning och de hade bara fått bra saker. Inga dubbletter eller något som de inte ville ha. Och nöjda över vår fina present var de med. Det var roligt tyckte jag. Sen var det att åka till båten som skulle ta oss till fastlandet igen.




Dalarna

Tidigt på tisdagmorgon ankom vi Svärdsjö. Som tur var var morfar uppe som kunde släppa in oss så vi kom åt nyckeln till stugan vi skulle bo i. Packade in och bäddade sängen och la oss för att sova några timmar. Många blev det inte då vi hade annat att göra senare på dagen. Klev upp och åt frukost. Åkte sen till pappa som fyllde år denna dag! Han fick ett par norge-solglasögon. Norskaflaggan i själva ögondelen, men det syntes inte genom dem. Sen åkte vi till Borlänge till Sara med familj. Busade och lekte med barnen och grillade senare på kvällen. På onsdagen spelade vi lite boule och sen åkte vi in och umgicks med Sara med familj inne i Falun. Efteråt åkte vi till Anita och lämnade 30-årspresent till Lisa. Och senare åkte vi till Marie och familj. Det var länge sedan jag träffade henne. Hon har flyttat till ett hus som var helt underbart. Och lillflickan har blivit så stor så stor. Sen tog vi en sväng genom stan och årets cruising och sen vidare till Svärdsjö för att paddla kanot. Det var trevligt. Efter paddlingen tog vi oss ett dopp i Toftan. Kallt men skönt. Torsdagen var det att ta det lugnt. Hämtade AnSo halv tre och sen käkade vi pizza på stans bästa pizzaresturang för att efter det åka hem till Norge och Aurskog. Fredagen skulle ägnas först åt att vara på intervju/information om Think och senare att ta oss upp till fjällena.




Hyttetur

På fredagseftermiddagen/kvällen ankom vi hyttan. Packade oss in och gjorde oss hemmastadga där. Gjorde lite eld och spelade kort och sen tog vi oss en tur till en sjö längre bortåt och fiskade lite. Bent fick minsann fisk han. Men inte jag eller Anso. Vi delade dock på ett spö så vi hade inte samma odds som Bent som hade ett eget spö. När vi inte fiskade knäppte vi kort på varann och på naturen. Gick tillbaka vid halv tio för att äta. Fisken sparade vi till lördagen. Tolv satte vi oss för att äta dagens middag. Spelade kort och det gick inte bra för Anso. Skrev även i hytteboken om dagen. Lördagen gick vi upp till Storhöpiggen. Jag valde att stanna nedanför stenröset då jag inte mådde så bra. Bilderna från toppen var underbart fina, men se... det var vyn därifrån jag satt också. Helt underbart var det att sitta alldeles tyst och lyssna på fjällnaturen och se milsvidder bort. Det var vackert! Sen gick vi en kortare men brantar väg nedåt. Mycket gräs och buskar blev det men det var bättre tyckte jag. Gjorde inte lika ont som gå uppför på hårtunderlag. Åkte på ändan nerför vissa gräspartier. Det var roligt och rekomenderas bara man har koll på vart stenarna är. Anso åkte på någon så hon uppmanar att man ska ha stenkoll!
Väl framme i stugen lagade vi till fisken och åt fisk och smörgås. Jättegott! Sen spelade vi lite mera kort och åkte senare och fiskade på ett annat ställe. Tog bilden dit. Men där var det ingen fiskelycka. Bent fick napp några gånger men de fiskarna slängde vi i igen. Väl hemma så lagade vi dagens middag. Denna gång åt vi redan klockan 23. Så vi hade mera tid över till att spela kort på. Söndagen tillbringade jag och Anso till att spela kort medan Bent sov. Sen åt vi frukost och packade ihop och städade. Sen kom Bents föräldrar och vi åkte därifrån. Tog några tripper och efter ett tag så fiskade Bent vid en fors, medan jag och Anso ömsom kröp, ömsom hoppande på stenarna och fotade både varandra och forsen. Sen var korten i min kamera slut så jag fick radera några djurbilder för att få plats med några till.
Åkte bil genom Brandbu, där jag var på läger sommaren 2002. Det var lite nostalgisk att komma tillbaka. För visst kände jag igen mig. Väl hemma var det att packa in och medan Bent cyklade lagade jag och Anso pizza och än en gång så åt vi sen middag. Halv tolv denna gång. Bent la sig för att sova och jag och Anso satt uppe och pratade, kollade på The Guru och spelade kort.




Dagen efter!
Bilden hör inte riktigt till måndagen men den passade så bra. För det var så här det kändes. Bent jobbade och jag och Anso snackade och sen vid halv två körde jag henne till Charlottenberg för att efter att ha lämnat henne på tåget åka och handla. Jag verkligen storhandlade. Och det behövdes. Vi hade inte så mycket hemma som vi trodde. Men nu så har vi mat ett tag framöver. Efter jag kom tillbaka hem så åkte vi och fiskade.




Fiskelycka
Ja, det blev tre fiskar. Tänkte inte skriva så mycket om denna händelse mer än att chokladkakan är 200g chokladkaka och att jag fick två av dessa fiskar. Fisken i mitten var den Bent fick. Jag blev förståss överlycklig att få fisk och dessutom den största och sen fick jag nummer två också. Och för att öka glädjen lite granna så fick jag faktiskt en tredje fisk men den slet sig och bra var det för den var så liten så den skulle vi ändå ha slängt tillbaka.

Fler bilder från alla händelser kommer senare i ett bildinlägg!

Kommentarer
Postat av: AnSo

Ja det var verkligen kul i Norge, och som sagt ska ni åka på gräs nedför berg så ha koll på vart stenar och besvärliga gupp finns, annars gör det ont. Bilden på mig sovandes har jag inte sett förut hmm undrar om det finns fler bilder som jag inte sett.
Kram!

2007-07-31 @ 19:31:26
Postat av: Bloggägaren

Jodu AnSo... visst finns det några fler bilder på dig som du inte sett. Men många är de inte. Tagna i bilen till Norge med Bents mobil. :-)

2007-08-01 @ 16:58:07

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback