Rör inte alkoholen!!!

Vilket känsligt ämne det här med alkohol är. Och speciellt när man uppmanar att människor låter alkoholen vara för en till tre dagar. Vilket himla liv det blir. Vad är det här? Att uppmana folk är inte detsamma som förbjuda dem. Jag säger då det.
Och inte har väl jag nämnt att människor som dricker är sämre människor? Har jag det? Det är inte personerna i fråga som jag inte gillar, det är alkoholen. Och jag står för att barn borde vara utan alkohol i sin omgivning, både under julen och alla andra dagar om året. Om föräldrar vill dricka kan de väl göra det när de är barnfria. Jag bara ställer en enda fråga... om det händer något när föräldrar har tagit sig alkohol, vad sker då? Vem är det som kör till lasarettet? Vem är det som tar ansvar? För man kan inte säga att man inte var nykter nog att göra det.
Och det spelar liksom ingen roll om man druckit två glas vin eller tjugo stycken. Är olyckan framme så kan man inte hjälpa. Och olyckor sker många gånger i onyktert tillstånd och olyckor händer med barn.

Jag ger blanka attan i om "Sture och Greta" dricker, det är deras ensak så länge det inte skadar någon annan. Så länge det inte finns barn i omgivningen. Och finns det barn i omgivningen så ska det vara en vuxen som är nykter. Om olyckan är framme eller varför inte bara som en trygg famn att lita på, för barnen.

Att tidningar som
Aftonbladet och andra tidningar visar fram högtidens viner och ölsorter. Ja visst... gör det då. Men varför kan de inte låta den tidningen där det står om barn till missbrukare få vara alkoholfri. Visa att det för en enda dag ställer sig bakom dessa människor som har det svårt.

Och för att göra klart för alla... jag sitter inte bara här och klagar. Jag gör saker också. Kanske mera förr än nu, om jag ska vara helt ärlig, men hade jag fortsatt bott kvar i Sverige så hade jag varit mera aktiv i det politiska arbetet kring alkoholfrågan och framför allt att förbättra tillvaron en aning för barn och ungdomar, oavsett om de är från missbrukarfamiljer eller helt vanliga normala familjer.

Jag uppmanar hela Skandinavien att rör inte alkoholen, låt den stå, åtminstone över jul. Inte för min skull, utan för din egen och för barnens!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback