Luciamat

Idag har det varit en alldeles särskild dag. Började med att klockan ringde 06.20 för att jag tio minuter senare skulle se på luciamorgon på SVT 2. Det var firande från Zorn-gården i Mora i Dalarna. Mina hemtrakter. Låtarna blandades med lite klassigt och lite nytt. Vissa väldigt Dala-aktigt. Firandet var kanske inte som jag hade förväntat mig men det var inte dåligt på något vis. Sen var det att kliva upp och äta lite frukost och åka iväg till dagiset. Inte för att jobba, nej sista dagen gjorde jag i tisdags. Jag åkte dit för att se luciatåget deras och så åt jag lite av deras luciafrukost. Barnen sjöng en låt två gånger. Santa Lucia. Trodde nog att de skulle sjunga någon mera låt, för de hade minsann övat. Men barnen var lite ivriga, några ledsna så det blev bara så där lite. Lite besviken blev jag, för jag älskar verkligen höra barn sjunga och jag vet ju att de övat lite granna. Men men... det var trevligt att komma dit.

Sen åkte jag hem för att senare på eftermiddagen åka vidare till mitt jobb på äldreboendet, där det serverades jullunch. Det var ungefär detsamma som smörgåsbordet hemma, men med lite annorlunda rätter. Jag tog potatissallad och spekeskinka. Lite vindruvor och så läsk. Mätt blev jag åtminstone.

Nu så ska det snart köras vidare in till Strömmen för att köpa de sista julklapparna. Som det ser ut har jag bara fyra stycken kvar, plus något mer till min kära man.

Hoppas det har varit en fin luciadag i Sverige, där firas det mer än här har jag märkt. Men fick mig några smakbitar av Lucia, så som det ska vara!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback