LÅT BARNEN FÅ EN VIT JUL

Det är fruktansvärt. Ja det tycker jag faktiskt. På Aftonbladet.se kan man läsa flera artiklar om hur barn till missbrukare har det över jul och nyårshelgen. Och nej, det är inte bara barn till missbrukare faktiskt. Det är barn till alkoholdrickande föräldrar, för de behöver inte vara missbrukare för att barnen ska må dåligt av deras konsumtion, speciellt på julen.
Det som är det fruktansvärt är att de
här! HALLÅ! Kan inte julen få vara barnens högtid? Kan inte en enda högtid få vara alkoholfri. För barnens skull? Måste människor alltid ha alkohol med i bilden för att det är ledigt från jobb och det ska firas något. Jag förstår inte. Måste man ha alkohol så kan man väl vänta några dagar och ta det på nyår. För inte behöver man väl dricka både tillfällena.
Trötta syster och livsnjutande farmor kanske behöver något annat istället för vin. För man blir inte piggare av alkohol, normalt sett. Livsnjutande farmor kanske kan få en resa i julklapp och trötta syster kanske skulle uppskatta en spa-helg istället.

LÅT BARNEN FÅ EN VIT JUL!

Nej, jag är inte barn till missbrukare. Jag har haft lyckan att få ha vita jular, alltid. I år vet jag dock inte hur det blir för i år ska jag fira tillsammans med min pojkvän och hans familj. Visst, vi har inga barn i familjen, ännu. Men en sak är säker, när vi får barn så ska det vara en vit jul för dem. ALLTID! Kan några inte acceptera det så behöver de inte fira jul med oss. Våra barn ska dessutom få uppleva en vit uppväxt, något som få barn får vara med om. Varken jag eller min sambo nyttjar alkohol och vi är båda överens om att våra barn ska slippa fyllefester. De ska få en riktig uppväxt med äkta känslor och sanna upplevelser. Något som kommer att hålla i längden!

Kommentarer
Postat av: Jonas

Fy fan för aftonbladet.

Postat av: Fröken

Men hallå!? ..visst, det är jätte bra att man tänker på barnen som inte tycker om att vuxna dricker och att dom inte ska fara illa, men som sagt: hallå!? vill du tycka till och hjälpa dom vänd dig till någon förening eller dyl. som faktiskt kan hjälpa dom istället för att sitta på din blogg och klaga på Aftonbladet som faktiskt är en tidning som ska vända sig till alla, och ge information som allmänheten kan vara intresserade av.. även dom som vill dricka över jul..
Jag är själv barn (numera vuxen) till en nykter alkoholist och har en familj som dricker ett glas vin/öl till maten vid jul för att njuta av ledigheten och förhöja matens smak.. Och vet du va? jag har blivit en bra människa ändå..! och min familj är definitivt bra människor allihopa trots att dom njuter..

så vill du lätta ditt samvete och hjälpa andra - gör något, istället för att bara skriva!

2007-12-19 @ 15:10:08
Postat av: Bloggägaren

Så du tror på allvar att jag bara sitter här och skriver. Jaja... det får du tro om du vill. Sanningen är något annat. Har arbetat länge med att förbättra barn och ungdomars tillvaro. På min fritid och inte har jag fått något för det heller.
Att jag klagar på min blogg är för att förhoppningsvis så läser någon och reagerar. Posetivt eller negativt, spelar ingen roll. Du har läst och reagerat!

Och för informationens skull så finns det alkoholfritt vin som förhöjer smaken lika mycket. Många gånger handlar det om placebo-effekten och inget annat, då alkoholen i sig är både smak och luktfri.

2007-12-19 @ 21:32:19
Postat av: alkohol = fyllefester?

Jag både håller med och inte!
Vi har alltid vita jular både när jag växte upp och nu när jag själv har barn. Att vi har det beror inte på att släkten (och vi själva) har rena fyllefester annars. Det är helt enkelt för att vi tycker att julen är barnens högtid och som "solidaritet" för barn till missbrukare.
Däremot undrar jag verkligen varför du sätter alkohol som likhetstecken till fyllefester? Att ta ett eller två glas vin till middagen ibland är verkligen ingen fyllefest! Själv skulle jag aldrig dricka mig full inför mina barn, men att helt utesluta alkohol (läs vin till middagar) för all framtid pga barn skulle jag inte göra. Däremot kan det ju vara en bra idé om man inte klarar av att bara dricka ett eller två glas!

2007-12-20 @ 09:03:11

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback