Jobbigt

Det är jobbigt att inte ha något jobb och det är jobbigt att jobba. Men oavsett vad som är jobbigast så är det ett jobb man vill ha. Och ärligt så är det mycket mindre jobbigt att ha jobb än att inte ha något jobb. Det ni!

Det är många som dör i dagarna. Alltså ingen naturlig död utan blir dödade på något sätt. Eller skadade på ett eller annat sätt. Allvarligt eller inte så tycker jag att samhället har blivit värre att leva i. Fast ändå inte. För det sker väl inte så mycket oftare nu än vad det gjorde förut, eller gör det? Det är bara utrymmet i media som har förändrats. Rubrikerna blir större och större och med ens så anses händelserna öka. Fast jag tycker ju att det har varit lite väl mycket på de senaste tiden och egentligen vet jag väl orsaken till det med. Jag kollar numera två länders tidningar. Förut följde jag bara Sveriges händelser och givitvis även lite ute i övriga världen. Men nu följer jag även Norges händelser. Så två länder för min del och det är väl inte konstigt att jag tycker våldet har ökat markant. Eller?

Det värsta som jag har läst här de senaste dagarna är en händelse som skedde i Oslo förra veckan. En norsk med utländsk bakgrund blev nerslagen och ambulans och polis kom till platsen. Polisen ville mera se indentifikationspapper än att höra hur det var med killen och ambulansmännen gjorde ingen riktig undersökelse utan när den skadade personen råkade kissa på sig så drog de därifrån efter ett par otroligt dumma kommentarer. Så den skadade fick ta taxi till läkaren och efter en undersökning där blev han skickad till sjukhus och efter ett tag så hamnade han i koma.
Och detta är inte det värsta. Nej då.... Det värsta är att vad alla vittnen och närstående som var på plats såg och berättade så ställde sig ledningen och sa tvärtom... det var inte alls rasistiskt. Ambulansmännen gjorde en god undersökelse och bedömde därefter att de kunde lämna platsen. Vittnena säger något annat. Några bland dem var sjuksköterskor eller studerande sådana och berättade att så inte var fallet. Nu efter en vecka så granskas detta vidare och om det är ett rasistiskt samhälle i Norge.

Jag blir frustrerad. Jag hatar allt vad rasism heter och jag vill inte bo i ett land där man inte kan ta människor för det de är: människor. Sverige var inte heller så bra på detta alla gånger, men där låg det mesta på befolkningen. Sjukvården och andra offentliga myndigheter skötte detta på ett bra sätt. Här i norge så finns det även rasism i det offentliga myndigheterna. Även polisen uttrycker öppet sin rasim. Och det är det väl så även i Sverige som synd är. Varför ska fel personer bli poliser?

Jag vill ha en värld där alla anses vara lika värda. Jag vill ha en värld där man inte går efter hur folk ser ut. Jag vill ha en värld där man går efter hur människor är på insidan. Jag vill ha en värld där alla tryggt kan gå utomhus närsomhelst på dygnet. Jag vill ha en värld där alla kan känna sig fria!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback