Elgheia och svampfrossa!

Det har varit en jobbig helg måste jag säga. I lördags var det att gå upp i skaplig tid för att senare åka till Ovlien för B skulle vara med i en cykeltävling där, Nybakkerunden. Åkte dit så vi var där halv tolv och tävlingen började ett. B tränade lite innan och jag satt mest i bilen. Skrev lite granna och njöt av solen. Sen så vid start var det att knäppa lite bilder och sen sitta och vänta igen. Skulle ta ca en timme och tio minuter sa Bent. Gick till målet kvart i två för att invänta. Och mycket riktigt, tio minuter över två kommer B incyklande. Sen var vi kvar en stund och se om han skulle få något pris för de drog på startnummrena. Sen åkte vi hem, jag åt snabbt upp lite gröt sen vidare till jobbet.
Efter jobbet åkte vi in till Lilleström och åt på Peppes och sen hem igen. Jag körde både dit och hem för en viss person hade glömt sina glasögon hemma. Trött var jag när jag la mig. Och trött var jag när jag klev upp på söndagmorgon för att ta mig till jobbet.

Efter jobbet så skulle vi upp till Elgheia, ett gammalt brandtorn här strax utanför. Jag, Bent, Björn-Roar, Heidi och Anders. Och förstås Mia och Maja, hundarna. Anders var här på besök över dagen med Maja. Vi gick från bilen tjugo i tre ungefär och var framme vid tornet fem över fyra. Anders, Bent och Heidi klättrade upp i tornet, medans vi vettiga satt kvar på marken och passade hundarna. Maja klarade i och för sig sig själv, men inte Mia. Maja är en östsibirisk lajka på 10år medan Mia är en 9månaders dvärjtax. Efter det att de kommit nerför tornet så grillade vi, och som vanligt fungerade inte våran engångsgrill. Men nu är alla slut så nu kan vi köpa fungerande igen.

Sen var det bara att ta sig ned till bilen igen. Anders hade under turen upp visat på lite örter och svampar och på vägen ner blev det att plocka. Vi fann himla mycket svamp... tre påsar blev det. Ja inte stora ICA påsar utan små literpåsar, eller ja... två av dessa var ju hundpåsar. Man tager vad man haver.
Nu har vi en stor bytta med kantareller här hemma. Ska göra iordning dem senare idag. Rensade igår kväll, tog minsann en timme att göra iordning allt.

Summa summarum så har helgen varit bra. Söndagen var helt underbar. Himla roligt att umgås med andra ett tag. Bent sprang mest runt med Maja på vägen till bilen, så han och Maja är himla nöjda över turen. Jag och Anders gick och letade svamp. Anders berättade hur allt såg ut och vad man ska tänka på och jag försökte lära mig. Men jag kan säga att jag kommer nog bara plocka kantareller för det är jag säker på numer. De andra svamparna vet jag inte om jag vågar. Trevligt var det i alla fall. Det brukar bli det med trevligt sällskap.

   

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback