Sjätte inlägget

Nedräkning och julebrus

Ja, det är inte långt kvar nu. Varken på detta år eller på att Bent ska komma hit. Han kommer imorgon. Och i övermorgon är det årets sista dag. Och det är framför allt inte långt kvar tills flyttlasset går norröver. Om en vecka så börjar vi nog rulla in i Umeå vid den här tiden. Tror jag! Fast om man kollar på hur det ser ut här hemma så kan man nästan tro att jag inte alls ska flytta. Det känns fortfarande lite overkligt. Det har gått himla fort allting men det känns bra.

Det andra ämnet för dagen är julebrus. Denna mytomspunna dryck som finns i grannlandet. Ja, mytomspunnet var väl inte det rätta ordet men vad säger man om en dryck som är slutsåld överallt i alla affärer? Julebrus är som det låter en norsk uppfinning. Ni som kan lite grannspråk vet att det handlar om läsk och om julen. Julläsk! Man skulle kunna kalla det för norsk julmust, men det är inte alls som musten. Själv har jag inte smakat denna dryck utan bara läst om den. Och ja, jag bad min pojkvän ta hem en flaska eller två så jag fick smaka. Drycken ska vara röd och ha en himla god smak, om man ska tro julebruskungen i Norge. En person som lagrar julebrus så han kan dricka det året om. Men i alla fall så letar Bent efter denna dryck utan att hitta den. Han har åkt runt flera timmar å letat men utan resultat. Han fick ge upp men lovade att kolla i några butiker på väg hit imorgon. Kanske jag inte får smaka denna dryck iår. Vilket nederlag. Vilket sorg! Men han kan finna den, det kan han. Och då ska jag dricka med glädje och stor njutning. Oavsett vad det smakar. Det har jag lovat honom, efter allt hans slit att hitta drycken!


Saddam Husein ska avrättas. Det var på tiden. Fast är det rätt? Ska han undkomma sitt brott med döden. Han borde plågas så att han riktigt ber om att få dö. Han förtjänar inget mindre. För dödstraff, vad blir bättre av det? Vad blir bättre av att han lider? Lider han så får han känna vad han ställt till det för andra. Dör han så får han känna vad han gjort för andra, men han känner ju inget då.
Men oavsett... det är bra att han dör. Han förtjänar inte att leva. Men han ska dömas för alla brott först innan han försvinner från jordens yta. Det är flera som väntar på att han döms i andra mål. Låt dem få sina hjärtan lättade innan den forna diktatorn dör. Låt Kurderna få chans till upprättelse.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback